Via scaldea Avelgem-Doornik 26km 

12-03-2021

Mijn tocht vertrekt in Celles aan de Schelde. Van hieruit loopt de route praktisch de hele tijd langs de Schelde. Ik neem mijn ontbijt en begin met goede moed aan mijn tocht.

Ik wandel langs de prachtige Schelde en kom af en toe een schip tegen, het blijft toch nog altijd prachtig om zien dat zo een groot schip zo mooi door het water kan glijden.

Wat verder steek ik de brug over en vervolg ik mijn weg langs de andere kant van de oever. Ik sta even stil en geniet van het mooie panorama!

Wat ben ik altijd enthousiast als ik een schelp van de Camino de Santiago de Compostela tegenkom!

Onderweg kom ik vaak sluizen tegen en hier kan je zien dat het water heel hoog staat door de regen. Het water kolkt erop los!

Elvira van Go Camino had me gezegd dat ik zeker moest stoppen in het dorpje Esquelmes en wel aan de Eglise Saint Eleuthère omdat we hier een Sint-Jacobsschelp terugvinden.

Hier praat ik gedurig met moeder natuur en Lauraken, het zonneke, dat ze mij geen regen meer geeft en dat we elkaar tegenkomen in Doornik. Wanneer ik Doornik binnenstap is er minder wind en het blijft droog. Misschien hebben ze dan toch stiekem naar me geluisterd?

Ik stap moedig door richting Doornik want nu is het echt niet ver meer maar de wind en de regen zijn de spelbreker. Ik geef niet op en zie in de verte de 2 torens van de Kathedraal verschijnen. Kijk goed rechts op de foto naast de gebouwen.

Hier zie je 2 foto's van de Sint-Jacobskerk te Doornik. Jammer genoeg ben ik te laat om de kerk te bezichtigen maar dat kan ik binnenkort wel tijdens een week-end met Go Camino waar ik dezelfde tocht zal ondernemen.

De markt van Doornik! Dit is nog maar een voorsmaakje van het prachtige Doornik!

Ik nader de kathedraal langs de mooie winkelstraten en sta aan de grond genageld wanneer ik dit beeld zien. Wat een imposant gebouw!

Er zijn verschillende ingangen en ik wandel helemaal rond de kathedraal. De kathedraal is ook gesloten maar ik ben al tevreden met de buitenkant. Volgende keer zal ik met Elvira en andere pelgrims de binnenkant bezichtigen. Ik ben benieuwd.

Ik voel nu wel aan mijn benen en rug dat ik ongeveer 25 km heb gestapt en wandel verder richting station van Doornik waar ik de trein neem richting Dilbeek.

Op de trein geniet ik nog na van de mooie foto's en schrijf ik een klein verslagje.

Dit was weer een fantastisch mooi avontuur!

©2019 Contactclown-Moesjke     Moeder Tiburcestraat 12/Bus 2, 9400 Ninove 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin